Att näringslivet engagerar sig är helt avgörande för vår verksamhet, tillsammans gör vi skillnad för barn och unga. Stödet från företag som APCOA gör det möjligt att skapa framtidstro, stärka självkänslan och ge fler ungdomar chansen att klara skolan och komma vidare mot jobb och studier. APCOA själva beskriver sitt engagemang så här:
Vad motiverade er att välja att stödja Drivkrafts verksamhet för barn och unga?
I en tid där klyftor och utanförskap växer, och där ungdomsarbetslösheten riskerar att öka, känns det extra viktigt för oss att stödja det goda arbete som Drivkraft gör. Vi behöver som samhälle göra vad vi kan för att få fler människor i arbete, och en förutsättning för det är att kunna gå ut grundskolan med betyg som leder till gymnasiekompetens. Här ser vi att Drivkraft spelar en viktig roll, inte minst genom att skapa stolthet, känna sig uppskattad och få en tro på sig själv.
Som aktör inom mobilitet och tillgänglighet ser vi det som vår uppgift att bidra till att fler unga får möjlighet att ta sig fram – både bokstavligt och bildligt. Ett samhälle är aldrig starkare än sin svagaste länk, och för APCOA är det en självklarhet att ge tillbaka till det samhälle vi också är en del av.
Hur ser ni på er roll i att bidra till ett mer inkluderande och stödjande samhälle för barn och unga?
Vi försöker vara med och bidra på det vis vi kan under hela uppväxten – från att stödja och supporta program kring ungt ledarskap och meningsfulla fritidsaktiviteter tillsammans med andra, till att hjälpa fler ungdomar att klara grundskolan med betyg som ger förutsättningar för högre studier. Vi arbetar också aktivt med att söka upp människor i åldersspannet 19–27 som av olika anledningar har hamnat utanför arbetsmarknaden, och ge dem en möjlighet till riktiga jobb för att lära sig hur det fungerar på en arbetsplats, bättra på sitt CV, kanske utveckla det svenska språket och förstås ge dem en möjlighet att vara delaktiga i vår gemenskap.
Kan ni dela med er av något personligt eller företagsrelaterat som inspirerade er att engagera er i detta arbete?
Jag tror det handlar om att se verkligheten som den är, och aktivt bestämma sig för att göra en skillnad. Vi kan inte bortse från att vi har stora utmaningar i Sverige inom flera olika områden, där jag är oroad över att vi har Europas tredje högsta ungdomsarbetslöshet (enbart Grekland och Spanien ligger högre), och där klyftorna i samhället fortsätter att öka. Det går inte att säga att detta ”inte är mitt problem” eller att ”detta får någon annan lösa” – det är ett problem som kräver allas engagemang.
På ett personligt plan satte det ett djupt avtryck i mig vid ett tillfälle när jag talade med en ung kille som var det man generellt skulle kunna kalla ”gängkriminell”. Det var så uppenbart att han hade både drömmar och personliga förutsättningar att göra något annat med sitt liv, men uppgivet förklarade att han inte såg hur vägen framåt såg ut eller om den ens var möjlig.
Det mötet har påverkat hur vi pratar om inkludering internt, och har blivit en påminnelse om varför vårt engagemang behövs.
Vilka råd skulle ni ge till andra företag eller organisationer som vill engagera sig i socialt arbete för barn och unga?
Fundera på om det samhälle vi har idag är ett samhälle vi önskar i framtiden. Om svaret är nej, tror jag att det ter sig naturligt att ta ett socialt ansvar och börja med att lyssna, engagera sig lokalt och våga ta första steget. Vilket jag vet att många företag också gör.
Hur kan andra företag eller organisationer följa ert exempel och bidra till liknande initiativ?
Drivkraft är ett utomordentligt bra exempel på initiativ som verkligen gör skillnad. Det är enkelt att engagera sig och effekten är både mätbar och mänsklig.
Vill du och ditt företag också engagera er? Kontakta oss så berättar vi hur eller läs mer hur ni kan bli en del av Drivkraft.