Därför är jag läxhjälpare

”Jag tror det är viktigt att vi vuxna visar att vi bryr oss och att vi uppmuntrar ungdomarna att satsa på sina studier. Drivkraft gör det lätt att engagera sig.”

Ingrid
läxhjälpare för Drivkraft

Läs hela intervjun med Ingrid längre ner på sidan.

Ingrid hemsida bild2

Som läxhjälpare kommer du till en skola där vi håller i en läxhjälp och hjälper eleverna med deras läxor, uppmuntrar och motiverar eleverna i sina studier samt agerar bollplank då det kan behövas. På varje läxhjälpstillfälle finns det alltid en ansvarig från Drivkraft. Den ansvarige har med sig fika och ser till att läxhjälpen är bemannad med läxhjälpare som har rätt kompetens för elevernas behov. Du hjälper eleverna med någon specifik läxa eller med något ämne som eleverna behöver extra stöd i.

Vi finns idag på ett fyrtiotal skolor i Malmö, Helsingborg, Båstad, Ängelholm, Landskrona, Fisksätra, Linköping, Norrköping och Mjölby där vi en gång per vecka hjälper eleverna med deras läxor. Vi bemannar med frivilliga som förutom att hjälpa till är goda förebilder för eleverna. Vi strävar efter att bygga goda relationer och agera som bollplank. Våra läxhjälpare är inte lärare utan försöker i första hand komplettera det arbeta som föräldrarna hemma förväntas göra. Du behöver alltså inte vara pedagog utan ska bara tycka om att möta och hjälpa barn. 

Vi söker läxhjälpare i alla åldrar och hoppas att du känner dig sugen att prova på. Hör av dig till oss om du vill veta mer, antingen till våra läxhjälpsansvariga eller via formuläret nedan.
Malmö
Ranya
Helsingborg/Landskrona
Furat
Båstad
Katarina
Ängelholm
Maria

”Jag är läxhjälpare för att få möjligheten att se när någon lär sig något helt nytt tack vare mig. Det är en häftig känsla!”
Läxhjälpare 

Vi erbjuder läxhjälp på nedanstående skolor cirka 1 ggr per vecka, måndag – torsdag under cirka 1h mellan 14-17

Engagera dig - ansök om att bli läxhjälpare

Bor ni i Östergötland? Gör er ansökan hos Östergötlands Stadsmission.

Ingrid
Hej Ingrid!
 
Rekommenderar du andra att engagera sig som läxhjälpare och varför i sådana fall? 
Ja, det gör jag! Jag tror det är viktigt att vi vuxna visar att vi bryr oss och att vi uppmuntrar ungdomarna att satsa på sina studier. Drivkraft gör det lätt att engagera sig.
 
Vad gör en läxhjälpare och hur kan ett läxhjälpstillfälle se ut? 
En läxhjälpare hjälper naturligtvis till med läxor, men jag tänker att det är lika viktigt att bara finnas på plats, att vara en stabil vuxen som ger av sin tid. En läxhjälpare kan också finnas till hands för samtal om framtiden, mål och drömmar, när tillfälle ges.
 
Ett läxhjälpstillfälle inleds med att alla kommer på plats och att närvaron kollas upp. Ibland får eleverna berätta vad de har för skoluppgifter med sig att jobba med. Därefter drar arbetet igång. Det tar olika lång tid för olika elever att hitta fokus, ibland kan man behöva hjälpa till med det. Jag försöker läsa av eleverna om de behöver mitt stöd för att komma vidare eller inte. De som jobbar bra på egen hand vill jag inte störa. Det är en balansgång. Jag försöker också påminna mig själv om att eleverna kommer till läxhjälpen efter en lång skoldag. En del av dem har dessutom förmodligen slarvat med både frukost och lunch och är trötta av den anledningen också. Egentligen är det fantastiskt att så många ändå väljer att komma. Personligen tänker jag att läxhjälpen ska vara en trygg plats där ungdomarna känner sig välkomna. Det är en förutsättning för att de ska kunna ägna sig åt skolarbete.
 
Vad är det bästa med att vara läxhjälpare? 
Det bästa är helt klart att få umgås med ungdomar! Eftersom mina egna barn är vuxna nu och jag bara träffar vuxna människor genom mitt jobb uppskattar jag möjligheten att möta barn och ungdomar genom läxhjälpen. Det är uppfriskande!

Andra sätt du kan engagera dig på