Därför är jag läxhjälpare
”Jag tror det är viktigt att vi vuxna visar att vi bryr oss och att vi uppmuntrar ungdomarna att satsa på sina studier. Drivkraft gör det lätt att engagera sig.”
Ingrid
läxhjälpare för Drivkraft
Som läxhjälpare kommer du till en skola där vi håller i en läxhjälp och hjälper eleverna med deras läxor, uppmuntrar och motiverar eleverna i sina studier samt agerar bollplank då det kan behövas. På varje läxhjälpstillfälle finns det alltid en ansvarig från Drivkraft. Den ansvarige har med sig fika och ser till att läxhjälpen är bemannad med läxhjälpare som har rätt kompetens för elevernas behov. Du hjälper eleverna med någon specifik läxa eller med något ämne som eleverna behöver extra stöd i.
Vi finns idag på ett fyrtiotal skolor i Malmö, Helsingborg, Båstad, Ängelholm, Landskrona, Fisksätra och Eskilstuna, där vi en gång per vecka hjälper eleverna med deras läxor. Vi bemannar med frivilliga som förutom att hjälpa till är goda förebilder för eleverna. Vi strävar efter att bygga goda relationer och agera som bollplank. Våra läxhjälpare är inte lärare utan försöker i första hand komplettera det arbeta som föräldrarna hemma förväntas göra. Du behöver alltså inte vara pedagog utan ska bara tycka om att möta och hjälpa barn.
Vi söker läxhjälpare i alla åldrar och hoppas att du känner dig sugen att prova på. Hör av dig till oss om du vill veta mer, antingen till våra läxhjälpsansvariga eller via formuläret nedan.
Malmö
Ranya
Helsingborg/Landskrona
Furat
Båstad
Katarina
Ängelholm
Maria
Fisksätra
Anna
Eskilstuna
Måns
”Jag är läxhjälpare för att få möjligheten att se när någon lär sig något helt nytt tack vare mig. Det är en häftig känsla!”
– Läxhjälpare
Vi erbjuder läxhjälp på nedanstående skolor cirka 1 ggr per vecka, måndag – torsdag under cirka 1h mellan 14-17
Måndagar
Bergaskolan
Kroksbäcksskolan
Hermodsdalsskolan
Johannesskolan
Tisdagar
Kroksbäcksskolan
Rosengårdsskolan
Örtagårdsskolan
Möllevångsskolan
Linnéskolan
Limhamns Sjöläge
Onsdagar
Dammfriskolan
Gullviksskolan
Lindeborgsskolan
Oxievångsskolan
Rådmansvångens skola
Videdalsskolan
Lorensborg
Torsdagar
Glasbruksskolan
Nydalaskolan
Värner Rydénskolan
Rosengårdsbiblioteket
Måndagar
Slottsvångsskolan/Synkopen
Påarps skola
Tisdagar
Anneroskolan
Tågaborgsskolan
Onsdagar
Högastensskolan
Elinebergsskolan
Torsdagar
Raus Planterings skola
Vi erbjuder läxhjälp på Nyhemsskolan, Strövelstorps skola, Kungsgårdsskolan & på områdena Papegojan, Heimdall & Villan, i samarbete med Ängelholmshem.
Vi erbjuder läxhjälp på Förslövs skola, Strandängsskolan, Östra Karups skola & Bjäre skola.
Vi erbjuder läxhjälp på Pilängsskolan i samarbete med Landskronahem.
Vi erbjuder läxhjälp på Viktor Rydbergs skola i Nacka i samarbete med Stena Fastigheter.
Vi erbjuder läxhjälp på Stålforsskolan och Skiftingehus skola.
Engagera dig - ansök om att bli läxhjälpare
Bor ni i Östergötland? Gör er ansökan hos Östergötlands Stadsmission.
Bli läxhjälpare du också - ansök nu
Månadens volontär är Yousif, läxhjälpare på Stålforsskolan i Eskilstuna, skolan han själv gick på i högstadiet. Han läser idag på Rinmangymnasiet, tredje året på Teknikprogrammet, och är grym på matte. När Yousif ansökte om att bli läxhjälpare skrev han så här:
”Jag är intresserad av att hjälpa till eftersom jag är bra på att förklara och en mycket bra förståelse av högstadiematten. Jag har även gått i Strålforsskolan när jag var i högstadiet och tyckte att det var en mycket bra skola. Jag känner också lärarna där och känner att jag kommer trivas med de jobbet ”
Hej Yousif! Vad är det bästa med att vara läxhjälpare?
Det bästa är känslan av att göra en konkret skillnad i någons lärande. När en elev plötsligt förstår ett något som tidigare kändes omöjligt. eller känslan av att kunna hjälpa en elev för att kunna nå sina mål.
Har du lärt dig något av en elev?
Ja, många gånger lär man sig saker tillbaka från elever. Ibland handlar det om nya perspektiv på hur man kan förklara något på ett enklare sätt. andra gånger kan det vara att eleverna har kreativa lösningar som inte följer traditionella metoder, men som fungerar ändå.
Har du något speciellt minne du vill berätta om?
En gång jobbade jag med en elev som hade svårt för att koncentrera sig. Istället för att pressa hårt provade jag med att förklara uppgifterna på ett enklare sätt och i mindre delar. Vi tog en sak i taget och jag gav små pauser mellan momenten. Till slut märkte jag att eleven blev mer fokuserad och började känna att uppgifterna faktiskt gick att klara av.